varsonkolyos hegyvideki strand avagy a romaniai tajfold boritokep
Természetjárás

Vársonkolyos hegyvidéki strand, avagy a romániai Thaiföld

Egy szombati napon elindultunk felfedezni Vársonkolyos strandját, a strandhoz közel lévő Nagy Magyar barlangot. Kellemes napot töltöttünk el ezen a nyári napon a Sebes Körös partján, a fűzfák árnyéka alatt.

Vársonkolyos még talán a nem annyira ismert helyek közé tartozik, de szerintem ez gyorsan meg fog változni. Már egyre többször találkozok vele cikkekben, közösségi média posztokban.

Vársonkolyos (Șuncuiuș) és környéke

A környéket gyakran látogatják hegymászók, a sok via ferrata útvonal miatt. Sokan a természeti különlegességei miatt jönnek felfedezni a környéket. A barlangokat kedvelők rengeteg barlang közül választhatnak és aki adrenalinra vágyik raftingolni is tud a Sebes Körösön.

Kolozsvártól kicsit több mint 100 kilométerre található. Nagyvárad felé vezető úton kell menni és a Királyhágó (Bucea) faluban kell letérni az E60-ról. Innen több kisebb, nagyon szép helyen fekvő falvakon kell áthaladni és párszor a vasutat is útba kell ejteni.

Mi ezen az útvonalon mentünk. Végső célnak Plaja Gradia-t írtuk be.

varsonkolyos hegyi strand utvonal

Vársonkolyos strand (Plaja Gradia)

A strandon nyugágyakat lehet bérelni és a napernyők árnyéka alá húzódni. Itt van két panzió és hozzájuk tartozó két vendéglő is. Az út mentén vannak különböző árusokat: kürtösös, vattacukros, szuveníres, csomó fából készült ajándéktárgyas és még valaki kaktuszokat is árul az autóján.

A stranddal szemben a Sebes Körös túlsó oldalán egy kemping van kialakítva, ahol sátrazni lehet, vagy csupán letelepedni kicsit hosszabb időre.

Az igazán nagy attrakciót természetesen az itt lévő sziklák jelentik. Ezek miatt is nevezik sokan romániai Thaiföldnek ezt a helyet.

Nagy Magyar-barlang (Unguru Mare)

A barlang bejárata a strandtól kicsit fentebb, a Sebes Körös mellett található. A körülbelül 20 méter magas és 42 méter széles barlang nyílás nagyon látványos, sokakat ez győzi meg abban, hogy meglátogassák. A bejárat folyó túlsó oldalán van és egy függőhídon lehet megközelíteni.

Egykor lakott barlang volt, ezt a különböző itt talált edények és régi tűzhelyek bizonyítják. Jelentős denevér kolóniának ad otthont a Nagy Magyar-barlang, ezért az év legnagyobb részében nem látogatható.

A bejárat utáni tér 150 méter hosszú, 33-15 méter szélességű és 25-15 méter magasságú. A barlang oldalsó részén az ösvény mellett informatív táblák vannak kihelyezve. A bejárat utáni részt szűkebb, egyre sötétebb üregek követik és a barlangon átfolyó patak felett kell átmenni kiépített fém utak. Itt egy adott pontban lehet látni egy vízesést, ahogy a patak vize még mélyebben folytatja útját.

A barlang csak vezetővel látogatható meg és 12 lej a belépő egy felnőtt részére. A csoportok, ha jól figyeltük meg minden órában indulnak. A barlangban nem szabad hangoskodni és lámpával felfelé világítani, így szeretnék a denevéreket óvni.

Barlanglátogatásunk

Összességében, számunkra, kicsit csalódás volt ez a látogatás. Sokat várakoztunk, amíg nagy nehezen elindultunk, a magyarázatokat alig lehetett hallani, aztán kurtán furcsán véget ért az egész. Az egész látogatás alig tartott 15-20 percet. Egyfelől örvendtünk, hogy nem kell sokat bent üljünk, nem rajongunk a sötét helyekért, hideg is volt és a levegő sem volt túl jó, meg csöpögött a víz mindenhonnan.

A barlanglátogatás után nem mentünk vissza a kialakított strand részre, inkább a barlang bejáratával szembeni füves, árnyékos részen telepedtünk le. Ezen a részen is lehet sátrazni és van kialakított, meglepően tiszta és rendezett, mellékhelyiség és kinti mosakodási helyek is.

A kempingezők, sütögető emberek között jó hangulat volt. Persze én szinte állandóan a folyóban mászkáltam. Terepszandában viszonylag kényelmesen tudtam sétálni a bokáig érő vízben. Nézegettem a lábam előtt úszó halakat és az érdekes köveket. Egy adott pillanatban egy vízisiklót zavartam meg s kicsit ő is engem.

Piknikeztünk, megettük otthonról pakolt szendvicseket zöldségsalátával és később gyümölcssalátát is ettünk desszertként.

Nekem nagyon tetszett ez a hely, megérte a viszonylag hosszú utazást. Különleges mászkálni a Sebes Körösben, közben nézni a magas sziklákat, különböző vájatokat és persze a barlang bejáratát. Hegyi strandolás, pont ahogy én szeretem. Ha Nagyvárad vagy Kolozsvár környékén jársz tegyél egy rövid kitérőt és látogasd meg ezt az érdekes helyet.