hetletrak ahol a fobiaim is elojottek boritokep
Természetjárás

Hétlétrák, ahol a fóbiáim is előjöttek

Brassó és környékén töltött pár napunk egy érdekes mozzanata a Hétlétrák vagy Hétlétra-vízesés meglátogatása volt. Érdekes reakciókat váltott ki az itteni túrázásunk. Ha kíváncsi vagy milyen itt túrázni és milyen meglepetések értek minket, akkor olvass tovább.

Hétlétrák vagy Hétlétra-vízesés

Brassó megyében, Brassótól körülbelül 13 kilométerre található, a Nagykőhavas hegyeiben.

Csűrkőárka (Valea Șurii de Piatră) nevű patak utat vágott magának a mészkősziklába és egy 160 méter hosszú, 58 méter szintkülönbségű szurdokot hozott létre. A különlegessége az, hogy teljes hosszában átjárható a szurdok a felszerelt létráknak, fém utaknak köszönhetően

Románia egyik leglátogatottabb természeti látványossága. Mivel Brassóban voltunk megszállva nem hagyhattuk ki ezt a különlegességet.

Túránk

Hétlétrák túraútvonal Alsótömös (Timișu de Jos) nevű településről indul. A sárga vonal/sáv jelzést kell követni. A tábla szerint a kiindulóponttól 1 óra túrázásra vannak a Hétlétrák.

hetletrak turautvonal
Útvonal Brassótól

Délelőtt indultunk útnak és így elkerültük a nagy tömeget és a meleget. Már néhány csoport, család túrázott előttünk, mögöttünk, így medve ügyben, azért biztosabbak voltunk. Teljes túránk alatt törekedtünk, hogy másokkal együtt haladjunk, ezt ajánlom neked is.

A teljes túraútvonal jelezve van és nem igazán lehet eltévedni, még nyilak is mutatják a helyes utat. Kezdetben erdei úton kell haladni, aztán kezdődik az erdős rész. Végig a patak mentén kell haladni, néha kicsit eltávolodik az út az erdő mélyében. Még egy biztos pont lehet a tiroli pálya is. Ha ezt látod akkor jó úton haladsz.

A Hétlétrák előtt jegyet kell vásárolni, 10 lej egy felnőttnek. Karszalag formájában adnak jegyet, amit ellenőriznek az első létra előtt.

Hétlétrák kiépített része viszonylag rövid, ahhoz képest, hogy mennyit kell odáig menni. Rövid de intenzív.

A létrákon való mászás nem volt a legkönnyebb. A nedvesség miatt csúsznak és nehezen lehet mászni azokon a létrákon, amelyek teljesen egyenesek, nincs dölésszögük.

A legmagasabb létra

Két létra megmászása után jött a sokak által emlegetett legdurvább létra. Ez teljesen egyenes, nagyon magas és közvetlen a vízesés mellett halad, kifele a sziklás részből. Már a létra előtt várakozva megijedtem, fura bizonytalanság fogott el. Nekem nehéznek tűnt a mászás, folyton a térdem és a sípcsontom ütöttem be a létrafokokba, mivel elég magas vagyok és hosszúak a lábaim is. A másik dolog ami nyugtalanságot okozott, hogy vártak mögöttünk még emberek, ezért igyekezni kellett, nem lehetett megállni pihenni.

Egész felfelé mászásom alatt fura érzéseim voltak. Ezek bizony a fóbiáim voltak. Mégpedig a tériszonyom és a klausztrofóbiám jött elő. Úgy gondoltam, jól tudom ezeket kontrolálni, de itt mindkettő egyszerre hirtelen jött elő.

Ez a durva létra után már kiértünk a világosabb, melegebb, zöldebb részre és innen már minden rendben volt. Amilyen gyorsan jöttek a fóbiáim, olyan gyorsan el is mentek, a külső tényezőknek, a terep változásának köszönhetően és végig élvezni tudtam a túrázást.

A visszaút az erdőben vezetett. A piros körjelzést kellett követni és a jegyvásárlásnál lévő háznál végződött. Ezzel elkerültük a szurdokot. A létrás rész egyirányú, az egyszerű haladás és a tömeg elterelése érdekében. Innen vissza a faluba, az autóig ugyanazon az sárga sávval jelzett útvonalon kell visszamenni.

Az oda és vissza vezető út nagyon szép helyen visz, jól esik nyáron az erdőben hűsülni és még vízeséseket is lehet közben látni.

Nekem az egész szurdok egy hideg, sötét, vízes helynek tűnt, nagy hangzavarral a lábunk alatt lezúduló vízeséseknek köszönhetően. Ez az élmény csak az elején ilyen, amíg a szűkebb szurdokrész van.

Tippek erre a túrára

Időben érdemes elindulni, így elkerülhető a nagy meleg és még egyszerűen lehet parkolóhelyet találni.

Tömegesen túrázzatok, a medvék elkerülése érdekében.

A létrák csúszósak, ezért jól meg kell választani a cipőt, lábbelit. Nekünk túrabakancsunk volt, aminek gumi talpa van és eléggé megkínlódtunk velük. A fém/vas létrákat, utakat leszámítva viszont nagyon jól fogtak a bakancsok.

Legyen nálad folyadék. Az úton nem láttam forrást és a menedékháznál, pénztárnál nem árulnak innivalót.

Édes ennivalót is pakolj, plusz energiának és az esetleges szédülésekben, rosszullétekben is segít.

Ha nem szeretnél vizes lenni, akkor vízálló ruhába öltözz. Nyáron a hűsítő víz jól esik és gyorsan megszáradsz, de más évszakokban lehet nem olyan kellemes.

Mielőtt elindulnál nézz utána mikor lehet látogatni és milyen aktuális szabályok vannak.

Annak ellenére, hogy kevésbé gyakori fóbiáimmal is találkoztam, nagyon érdekes napunk volt itt. Emlékezetes volt az útvonal a maga különlegességeivel és nehézségeivel.