Természetjárás

Hollókő kilátó Tarnica-tó felett egy ideális hely a körültekintésre

Hollókő kilátó Tarnica-tó melletti dombon található magaslat, amelyről szép kilátás nyílik a tó egyik részére. Lukács-kő mellett ez is a környék egy gyakran látogatott helye. Októbert ezzel a kis túrázással köszöntöttük és sikerült újra megnézni fentről a Tarnica tavat.

holloko kilato tarnica-to felett

Túrázásunk a Hollókő kilátóra (Dan köve)

Sárga körjelzést követtük és bejártuk a teljes körtúrát. Az információs tábla szerint körülbelül 4 kilométer hosszú a túra, 355 méter szintkülönbséggel és 2-3 órát vesz igénybe.

Utólag, ezt a beszámolót írva, rákerestem a konkrét túraútvonalra. Itt található a térkép és néhány hasznos információ erről a körtúráról.

A gát jobb oldalánál kezdtük a természetjárásunkat. A hétvégi házakat és hegyimentő épületet elhagyva haladtunk az erdei úton felfelé. A hegyimentő ház mellett látható egy térkép és egy információs tábla, amelyek nagy segítséget nyújtanak a környéken található három túraútvonal bejárásához. Ezeknek tanulmányozása után tovább folytattuk a túrázást az erdő szélén, a tó jobb oldalán.

Itt egy darabig megegyezik a sárga körtúra a piros körtúrával, amely a Lukács-kő kilátót veszi célpontnak és a kék sáv túrával, amely a Tarnica-tó egész végéig megy.

Következett egy útkereszteződés. A sárga körjelzés tovább jobb oldalra vezetett, egyből fel az erdőbe irányított. Itt kötelek segítségével lehetett felmászni a meredek oldalon. Egyenesen előre a piros körtúra és a kék sávjelzésű túra halad. A piros körtúra alsó szakasza, amely a tó mentén halad, le volt zárva. Így a Lukács-kő kilátót fentről lehetett megközelíteni. Ezen az útvonalon jöttünk visszafelé a kilátótól, amikor mi is ott jártunk.

Itt olvashatsz a Lukács-kő kilátón tett túrázásunkról.

tarnica-to dan kove odavezeto ut

Mászás felfele

Mi a Hollókő kilátó Tarnica-tó magaslatát vettük ezúttal célpontnak, ezért jobbra tértünk és amint felkapaszkodtunk megkezdtük a mászást, az erdő mélyében.

Kitartó mászást volt, amit már az elején megéreztünk. Rövid haladás után meg is álltunk energiaszintünket újratölteni kis édes péksütivel. Másik oka ennek a viszonylag korai pihenőnek az volt, hogy egy nagyobb létszámú csoport pont utánunk jött. Nem akartunk sietni és más zaját hallagatni végig az úton, így elengedtük őket és a pihenő után csendben folytattuk az utunkat felfele.

Végig a mászás során a tóval párhuzamosan haladtunk, de ezúttal már nekünk a jobb oldalunkon volt. Mivel ahogy megkezdtük a mászást lassan teljesen irányt váltottunk és újra a gát fele haladtunk, de ezúttal fent az erdőben.

A hosszú mászás után végre következett egy rövid egyenes szakasz, meg egy kis ereszkedő is. Aztán kiértünk egy aprócska tisztásra, amelyet egy erdei utacska szelt át. Itt jobbra az úton haladtunk, kicsit lefelé a tó irányába.

Ez a szakasz már egyszerű sétának felelt meg. Élveztük a lassan színbe boruló erdőt, az egyre vastagabb avarréteg alatt kibújó gombákat és hallgattuk a makkok potyogását.

holloko kilato tarnica-to odavezeto ut

Így sétálva elérkeztünk az utolsó letérőhöz. Itt jobbra lefele mentünk egy keveset, viszont már innen megpillantottuk a kilátó szikláit.

Ahogy a fák egyre csak ritkultak, úgy láttuk egyre jobban az onnan kinyíló látványt.

Hollókő kilátó Tarnica-tó magaslata

Hollókő kilátó Tarnica-tó egy alacsonyabban fekvő kilátója, Dan kövének is nevezik. A már általunk ismert Lukács-kő kilátó jóval magasabban van, viszont onnan a tó másik felére lehet kilátni. Ezúttal alacsonyabban voltunk, de attól a kilátás lenyűgöző volt.

Letelepedtünk pár sziklára a kilátó benti részén és nyugodtan élveztük a látványt és a körülöttünk lévő természetet.

Csuszkák megmutatták mit tudnak

Számos csuszka fáról-fára röppent a közelünkben, kopogtatták a fatőrzseket, makkok után vadásztak és teljesen lekötötték a figyelmünket.

A tóra a kilátás valóban csodás volt, de nekünk valahogy mégis a csuszkák játéka érdekesebbnek tűnt.

Sokáig figyeltük őket és amikor mi mozdulatlanul ültünk, ők közeledtek felénk. Jó sok fotót, videót tudtunk róluk készíteni. Különleges volt megfigyelni őket, ilyen közelről, a saját közegükben.

csuszka tarnica-to melletti erdoben

Visszautunk a Hollókő kilátóról

Nagy pihenő, nyugizás és falatozás után búcsút vettünk a kilátótól, a csuszkáktól és elindultunk tovább. Ugyanazon a rövidke szakaszon, ahol lejöttünk, most felmásztunk és ezúttal az utolsó eltérőnél mi folytattuk az utunkat előre. Nézegettük az információs táblát és méregettük az opcióinkat, aztán végül úgy döntöttünk, hogy végigjárjuk a körtúrát és nem ugyanazon az útvonalon megyünk vissza.

Innen a tábla szerint 1,2 kilométer volt hátra, amelyet körülbelül 45 percet vesz igénybe. Azt az útvonalat amelyen feljöttünk kilátóhoz könnyűnek jellemezték és a körtúra folytatását, a nekünk mostmár ereszkedő részt közepesnek. Ez egy kicsit elgondolkodtatott, de belevágtunk.

dan kove ereszkedo

Ereszkedésünk

Sokat nem is haladtunk az egyenes útacskán máris kezdődött az ereszkedő rész balra. Ez az ereszkedő az egész hátralévő túraútvonal végéig tartott. Már az ereszkedő előtt egy információs tábla jelezte hogy nehéz útvonal, veszélyes terep következik. Az elején nem tűnt olyan vészesnek, már azt gondoltuk, hogy túloztak a figyelmeztetésekkel, de aztán nem váratott sokat magára a nehezebb terep. Elég sok fa volt gyökerestől kidőlve, több helyen pont az ösvényre esett, amely még inkább bonyolította a haladást.

A teljes ereszkedőnél nagyon dicsértük a túrabotjainkat. Nélkülük sokszor elcsúsztúnk volna és biztos többször esés lett volna belőle. A nagyon meredek, lejtős részeken csak lábból nem tudtuk volna megtartani magunkat, akár mennyire is oldalazva próbáltunk haladni.

Két helyen is láttuk a itt található középkori vasbányák egy-egy bejáratát, amelyekről az információs táblán olvastunk. Azért megfordult a fejünkbe, hogy talán-talán medvék is lakhatnak ott bent. Iszkoltunk is tovább, amilyen gyorsan csak tudtunk.

A teljes ereszkedőn, a körtúra ezen részén, csak két csendőrrel találkoztunk, szinte a legalján, keményen felszerelkezve fegyverekkel, spray-ekkel. Kicsit megbotránkoztunk és eszünkbe jutott, hogy a kilátóról hallottunk is lövéseket. Szerintünk az esetleges környékbeli medvéket ijjesztették el, mivel jó sok ember járta az erdőt.

Az ereszkedő legvégén újra kötelekkel volt kialakítva az út. Így egyszerűbben le tudunk érni egyenesen az autóútra. Nagyon jól esett a körülbelül 1 órás meredek ereszkedő után végre egyenes talajon állni.

holloko kilato tarnica-to kitekintes

Összességében

Érdekes élmény volt bejárni ezt a körtúrát. Hollókő kilátó Tarnica-tó egy nagy részét mutatja meg az oda érkezőknek. A célpont mellett, újra élménydús volt az oda és vissza vezető út is. Csodás vasárnapot töltöttünk el és méltón köszöntöttük októbert. Ősszel nagyon élvezetes a túrázás, főleg az erdőkben. Amint alkalmad lesz, menj el te is sétálni egy közeli erdőbe!