rozsda-szakadek amely allandoan mozgasban van boritokep
Természetjárás

Rozsda-szakadék, amely állandóan mozgásban van

Rozsda-szakadék volt a következő rövid túrázásunk célpontja. Ez az Erdélyi-középhegység egy igazán érdekes és látványos képződménye, amelyet már rég meg akartunk látogatni.

Rozsda-szakadék (Groapa Ruginoasa)

Erdélyi-középhegység (Erdélyi-szigethegység) Bihar megyei részén található, Vertop (Vârtop) nevű település határában. Ez a szakadék az özönvízszerű esőzést követő erózió során jött létre. A laza kőzetben egyszerűen tört magának utat számos vízfolyás, így alakulhatott ki ez az óriási szakadék. A többek között kvarcit és a vörös agyag rendkívül aktív lerakódásai képzik. Több mint 600 méter átmérőjű és 100 méter mély. A Rozsda-szakadék egy olyan természetes képződmény, amely egész évben szélesedik

Megközelítése

Rozsda-szakadék megközelítésére a sárga sávval jelzett túraútvonalat választottuk, amely a Vertop nevű település után, közvetlen a főútról indul.

Google Maps is jól elvezet a kiindulópontra, amely plakátokkal jelezve is van. Parkolni az út mellett lehet.

Rozsda-szakadék túraútvonal kiindulópontja

Túrázásunk

A túra az azt jelző tábla szerint 50 percet vesz igénybe, szerintem nekünk sem volt több.

A túra kezdetén a patak mentén kell haladni, többször át kell kelni rajta. Amikor mi voltunk, szeptember elején, ezen a szakaszon, szinte mindig a vízbe tapicskoltunk, mert nem volt egyértelmű medre a pataknak, így ahova akart oda folyt a víz. Nem volt nagy a víz, ezért csak a bakancsunk pereme ért bele a vízbe. Lehet esős napok után nagyobb gondot okoz a víz, de nem kell tartani ettől a szakasztól, mert nagyon rövid.

A patakot elhagyva kezdődött a mászás. Kialakított lépcsökön kell felfelé haladni. Ez a szakasz nem olyan hosszú, viszont annál is megterhelőbb. Ez a túra legnehezebb része.

A lépcsős részt elhagyva kevésbé emelkedő úton kell tovább menni. Jelzett, de jól kitaposott ösvény is van, így nem lehet eltévedni. Egy adott ponton lehet látni egy vízesést, a jobb oldalt folyó patakon. Aztán szinte egyenes terepen kell még az erdőbe sétálni. Több emberrel is találkoztunk az útvonalon, így nem igazán tartottunk az esetleges nem kívánt állatoktól.

Az erdőt átszelve egy tisztás terült elénk, ami pár méter után hirtelen véget ér. Innen és a sok ember látva tudtuk, hogy megérkeztünk.

Ami elénk tárul nagyon csodás volt. Habár sokszor láttam már képen, viszont az ottani élményt nem tudta igazán átadni. Első látásra lenyűgözött és egyidőben kirázott is a hideg.

Mi elhúzódtunk egy másik kilátóponthoz, mivel elég hangos csoport volt a tisztáson. Itt nagy meglepetésemre egy olyan földrész is volt, aminek már nem volt alja és készült beomlani. Ez azért volt váratlan, mert fentről teljesen stabil földrésznek tűnt, a növényzet sem árult el semmit erről a veszélyről. Éppen ezért nagyon kell figyelni és jól elkerülni a szakadék peremét.

A környéken rengeteg áfonyást, szedrest láttunk és ezek között még egy légyölő galócát is, mint a Csipikében.

Jó sok nyugis pillanat után, feltöltődve visszaindultunk, ugyanazon az útvonalon.

Az ide vezető túra nem túl nehéz, csak az első része problémásabb, de lassan szerintem mindenkinek megy.

További túrázási lehetőségek innen

A Rozsda-szakadéktól még lehet tovább túrázni a Fekete kövekhez (a szakadéktól 1-1,5 óra) vagy a Vertop-hágóhoz (a szakadéktól 1 óra). Hallottam, hogy lehet egy szurkodon is menni, (nehéz, nem jelzett útvonal) ahol körülbelül 14 kisebb-nagyobb vízesés látható, de kizárólag tapasztalt hegymászóknak ajánlott, alpinista felszereléssel. Ezekről nem tudok véleményt mondani, mert mi a szakadéktól nem mentünk tovább. Majd más alkalommal tovább megyünk a jelzett útvonal valamelyikén.

Tippek erre a túrára

Vegyél olyan cipőt ami nem ázik át, a kezdeti vizes szakasz miatt.

Készülj ennivalóval. Fent nagyszerű piknikező helyek vannak.

Forrást nem láttunk, ezért legyen megfelelő mennyiségű folyadék is nálad.

Figyelem! Nem ajánlott a szakadék peremére és még a nagyon közelébe se lépni. Mivel állandóan növekszik a szakadék átmérője, bármikor lehet számítani egy beomlásra. Gyerekekre különösen kell figyelni a szakadék közelében.

Ez az Erdélyi-középhegység egyik ismert, sokak által látogatott helye meglepett minket, a jó értelemben. Örvendek, hogy eljutottunk ide. Ha a környéken jársz és vagy szeretnél egy természeti látványosságot felfedezni