turi-hasadek korturajan meszkosziklak felett boritokep
Természetjárás

Túri-hasadék körtúráján, a mészkősziklák felett jártunk

Túri-hasadék körül túráztunk egy hónappal ezelőtt. Erről a természetjárásunkról még nem meséltem, de eljött az ideje feleleveníteni ezt a napunkat is. Egy meleg szeptemberi napon ezt a közeli és egyszerű túraútvonalat választottuk.

Túri-hasadék (Cheile Turenilor)

Kolozsvártól körülbelül 25 kilométerre található, ez a 134 hektáros V alakú mészkő szoros. Különleges élőhelyének köszönhetően országos szinten is egy fontos természetvédelmi terület

A Túri-hasadék Torockói-hegységhez tartozik, a Rák-patak mentén, 1850 méter hosszan terül el. A völgy mélysége 20-150 méter között van. A hasadékban 29 kisebb barlang található és végig a hasadék belsejében számos vízesés teszi ezt a helyet még különlegesebbé.

Túrázásunk

Tordatúrról a információs központtól indultunk el. Itt van kihelyezve egy tábla a térképpel és néhány hasznos információval.

Körtúrát a hasadék jobb oldaláról kezdtük meg. Egy aszfaltozott úton mentünk fel a dombra, majd egyenesen a hasadék pereme mentén követtük a jelzést.

A lenti képen látható kék körtúrát jártuk be.

turi-hasadek kortura terkepe

A jelzéseket néhol nehezebben lehet felfedezni, de ez nem okozott gondot, mivel az egész túra egyértelmű és látszik messziről, hogy hova kell eljutni.

Amint végighaladtunk a jobb oldalon, már láttuk, hogy a hasadéknak vége és ebből már gyanítottuk, hogy közeledik az ereszkedés

Egy táblával van egyértelműen jelezve, hogy az erdőn keresztül vezet tovább az út.

Az erdős szakasz nem volt egyszerű. Csúszós volt a terep. Sáros, földes, nagyon kitaposott ösvényen kell lefelé haladni. A csúszás elkerülésében segítettek, a néhol előbukkanó szikladarabok, kövek és a fák gyökerei, illetve nagyon jó hasznát fogtuk a túrabotoknak is.

Az erdő sűrű és kifejezetten hűvös volt a fenti, erősen napsütötte szakaszhoz képest. Végig egyértelműen jelezve van ez az útszakasz.

Amint kiértünk az erdőből balra folytattuk az utunkat a hasadék belső része fele. Két magánterület között egy szűk ösvényen kell végigmenni, majd az ösvény végétől jobbra kezdődik a mászás

Az emelkedő nem volt a legegyszerűbb, ezért kis mászás után tartottunk egy ebédszünetet, hogy energiaszintünket felpumpáljuk. Egy alacsony, bozótos fa alá húzodtunk be, hogy legyünk árnyékba, de szinte le kellett feküdni, annyira kicsi volt az árnyék. Más árnyékos, viszonylag lapos és nyugis helyet nem találtunk a közelben.

Energiával feltöltődve gyorsan felmásztuk a hasadék bal oldalára. Innen egyszerű séta vezetett végig a hasadék mentén. Azt mondják nyáron erről az oldalról lehet nézni a naplementét. Mi nem maradtunk addig, így is nagyon melegünk volt és a nap még magasan volt.

Szerintem a jobb oldalról jobban lehet látni a sziklákat és talán a bal oldali sziklarész látványosabb is. A bal oldali túraútvonal sokszor eltávolodik a peremtől és így sokszor nem is lehet lelátni a hasadékba. Persze nem kell kihagyni ezt az oldalt sem, végül is körtúráról van szó.

További túrázási lehetőségek

Természetesen az egyik legismertebb és sokak által bejárt túraútvonal, a patak mentén, a hasadék belsejében halad végig. Körülbelül 1,6 kilométer és 2/2,5 óra alatt lehet bejárni. Ezt a túraútvonalat bejárni nagyobb kihívás, mivel sok helyen annyira szűk a hasadék, hogy a szikla falán, a kihelyezett vas kábeleken kell haladni. Ezért ajánlják az alapvető via ferrata felszerelést. A látvány kifejezetten érdekes. Ezen az útvonalon sok-sok évvel ezelőtt voltam, felszerelés nélkül, alacsony vízálláskor és nagyon tetszett nekem.

Egy másik túraútvonal a Túri-hasadékot köti össze a Tordai-hasadékkal és kék háromszöggel van jelezve. Ez az útvonal 9,4 kilométer és 300 méter szintkülönbségű, 3-5 óra alatt lehet megtenni

A Túri-hasadék környékbeliek által egyre gyakrabban látogatott természeti célpont. Aki a városi körforgásból szeretne egy nyugalmas helyre kiszabadulni, de nem is akar sokat autózni, ez a hely tökéletes.

Sokan piknikezni jönnek ki a hasadék feletti valamelyik oldalra. Mindkét oldal megközelíthető autóval is. A jobb oldali talán egyszerűbben, a faluból induló mezei utakon.

Tippek erre a túrára

Lehetőleg száraz időben, sok csapadékmentes nap után látogass el ide. Így nem fog gondot okozni az erdős szakasz.

Legyen elég folyadék nálad, mi nem láttunk forrást.

Napos időben legyen fejvédőd

Nagyon melegben, erős napsütésben nem feltétlenül ajánlott itt túrázni, hiszen az erdős szakaszt leszámítva, sehol sincs árnyékos rész.

Az ereszkedő és az emelkedő igényel rendesebb lábbelit.

Kifejezetten nyárias, erős napsütéses időnk volt. Annak ellenére, hogy egész héten nagyon őszies idő volt, ezen a napon újra visszatért a nyár. Egyszerű, de nagyszerű túrázásban volt részünk. Megcsodáltunk a Túri-hasadék különleges szikláit, növényzetét és egy jót mozogtunk közben. Ide érdemes eljönni, ha nem is járod körbe az egész hasadékot, csak valamelyik oldalán végigsétálsz és legelteted a szemedet.