szekelyko tura csucson a zaszlok harca boritokep
Természetjárás

Székelykő túra a nyár utolsó napján. Csúcson a zászlók harca.

Egy Székelykő túra már régóta bizgette a fantáziámat. Ezt a pompás hegyvonulatot már számos alkalommal megcsodáltuk lentről és mindig olyan megközelíthetetlennek tűnt. Valóban nem is annyira nagy kihívás feljutni a csúcsra. A következőben megosztom veled milyen volt az itteni túránk, hogyan lehet feljutni, milyen útvonalak vannak, mennyire nehéz a mászás. Jó szórakozást hozzá!

Székelykő (Piatra Secuiului)

A Székelykő Torockói-hegységben található mészkő alapú hegycsúcs, hegyvonulat. Különleges formája miatt Torockón kétszer kel fel a nap. Miután felkel, el is tűnik egy rövid időre a sziklák mögé, aztán újra előbukkan. A Székelykő legmagasabb pontja 1129 méter. Nevét a kézdi székelyekről kapta, akik a tatárjárás idején a falu lakosságát hegytetőre mentették fel.

Kiindulópont

Mi a Torockó központjából induló túraútvonalat választottuk. Pontosabban a kis látványos szuveníres ház és a múzeum közötti utcán indultunk egyenesen a Székelykő felé. Ez a Székelykő túra ismertebb útvonala.
A falu ezen része is szép, különleges házakat rejt, amelyek nem annyira látogatottak. Ugyanakkor ezen a részen van egy vízimalom is.

Amint elfogytak a házak, kitárult elénk a mező és bal oldalt láttuk a hegyimentő (Salvamont) házat. Itt van egy térkép a túraútvonalakkal, illetve látható egy zászló, amely az aktuális időjárás milyenségét jelzi. Mi a zöld zászlót láttuk, tehát ideális volt az idő az aznapi túrázásra. Ez az időjárás meghatározás, szerintem eléggé relatív, lentebb megtudhatod miért gondolom ezt így.

Túrázásunk felfelé

A kék kereszttel jelzett útvonalon lehet a Székelykő lábától feljutni. Fontos! A mászást nem a hegyimentő ház jobb oldalától egyenesen fel, a jól kitaposott ösvényen kell elkezdeni. Ezen az útvonalon csak a sziklamászásnak való részhez lehet jutni, de fel a csúcsra nem igen.  Kezdetben kicsit jobbra kell haladni a mezei úton és pár méter után már meg is jelennek a jelzések. Folyamatosan a kék kereszt jelzést kell követni.

Amint haladtunk felfelé egyre több kő, szikla jelent meg az úton. Ezen az instabil terepen kicsit nehezebb volt lépkedni. Egy adott pillanatban már vízfolyás is volt az útvonalon, de nem okozott gondot.
Felfelé sokszor megálltunk pihenni és a látványt csodálni. Elég sokan voltak a túraútvonalon, így a haladási temponkat is az előttünk és az utánunk lévőkhöz kellett igazítani. Azért volt alkalom, amikor gyorsabban akartunk haladni vagy más pontban megállni és pihenni, így sokszor egy jó nagy csoportot kellett elkerüljünk.

Amint már lassan felértünk a kövek, sziklák újra eltűntek, a terep kitisztult, a két oldalt lévő sziklák eltávolodtak. Azt hittünk, hogy felértünk, viszont a Székelykő túra jobbra folytatódik és még kell mászni, hogy valóban a csúcsra érkezz. Rövid pihenő, vízivás után gyorsan megmásztuk az utolsó szakaszt, már nagyon vártuk, hogy felérjünk.

Csúcson

Sajnos nagyon fújt a szél és hideg is lett, már a mászásunk felétől kezdve. Komoly esőfelhők is fenyegettek, de végül nem lett semmi belőlük. Ezért mondtam, hogy az a jó időt jelző zöld zászló relatív. Valóban az időjárás a túrázásra alkalmas volt, viszont annyira nem volt élvezhető.
A Székelykő túra sem telhetett el anélkül, hogy a csúcson meg ne ebédeljünk. Elfogyasztottunk az otthonról pakolt szendvicseket és csokit is ettünk, hogy energitartalékunkat újra feltöltsük.

Elidőztünk a csúcson, amíg lehetett. Közben szépen kisütött a nap s a szél is alábbhagyott. De sajnos ez a nyáriasabb idő nem tartott sokat, így szedelőzködtünk és továbbindultunk.

Túrázásunk lefelé

A Székelykő túra lefelé vezető részét is több útvonalon meg lehet tenni. Van az amelyen feljöttünk, az ismert terep, aztán van egy az erdőn keresztül a csúcshoz közelebbi, Torockói részen és van egy amely egészen a másik felén halad. Mi az utolsó mellett döntöttünk, így végig kellett menjünk a Székelykő tetején, továbbra is a kék kereszt jelzésű útvonalon. Ezen a szakaszon és lefelé, azért elég ritkák voltak a jelzések, viszont a jól kitaposott ösvény segített az eligazodásba.
Mielőtt az útvonal lefelé haladna egy tábla két útvonalat jelöl. Az egyik egyszerűbb, de sokkal hosszabb, a másik nehezebb, de rövidebb. Kis gondolkodás után a nehezebb útvonalat választottuk és még jó, hogy emellett döntöttünk. Ez az elméletileg nehezebb útvonal, egyszerűbbnek tűnt, mint az amelyiken feljöttünk (és le is lehet menni). A túrabotok segítségével tudtunk végig támaszkodni és sziklás, köves, aztán földes, puhább terepen.

Kijelöltem zölddel, a hegyimentő ház mellett kitett térkép alapján, azt az utat, amit mi jártuk be:

szekelyko tura utvonal

Zászlók/nemzetek harca

Mesélésekből hallottam, hogy a Székelykő tetején lévő két beton oszlopon váltakozva, hol román zászló színei, hol a magyar zászló színei jelennek meg. Mi mindkettőt piros fehér zöld színekben láttuk, habár az egyiknek a zöld színe eléggé sötét volt és látszott a kék festék alatta. Érdekes, hogy valakik sosem tudnak dűlőre jutni és nem tudják megosztani a két oszlopot.
A túraútvonalon felfelé láttunk két helyen is a sziklákra festve piros fehér zöld sávokat.
Kíváncsi vagyok mikor festik újra át a fenti oszlopokat. Lehet már megtették…

szekelyko tura zaszlok harca

Tippek erre a túrára

Legyen nálad mindenképp valami energiaszelet, amit egyszerűen falatozhatsz a túrázásodon, ha energiára szorulsz.

Nekünk nagyon sokat segítettek a túrabotok. Láttunk másokat is, hogy faágakat szereztek mászásuk közbe.

Folyadékot mindenképp pakolj. Talán volt egy forrás, azon a útvonalon, ahol felfelé mentünk, de nem tudom mennyire biztonságos és kiszámítható a hozama.

Szélkabát, esőkabát is legyen nálad ha olyan időben mész.

Jó ha lefényképezed a kiindulópontot lévő térképet, nekünk az segített, amikor nem láttuk a jelzéseket.

Összességében úgy láttam mindenki meg tudja mászni a Székelykövet. Sok gyerekkel találkoztunk a túraútvonalon, kisbabát is láttunk, akit a szülei hordozóba vittek fel és több kutyát is. Nekem, az általunk választott, Székelykő túra nem tűnt annyira megterhelőnek. Ha rövidebb útvonalat választasz a visszaútra, még egyszerűbb lehet az egész túrázás. Mindenképp megéri az erőfeszítést. A teljes útvonal szép helyeken vezet és a csúcsról a látvány csodás.