sarkanyok kertje ahol kepzeloeronk szarnyra kapott boritokep
Természetjárás

Sárkányok kertje, ahol képzelőerőnk szárnyra kapott

Sárkányok kertje Szilágy megye egy különlegessége, amelyet egy októberi nap utolsó sugaraiban fedeztük fel. Nem voltak nagy elvárásaink, de amit itt láttunk, az felülmúlt mindent és meglepett, a jó értelemben. Ismerd meg ezt a helyet a következő beszámoló által.

Sárkányok kertje (Grădina Zmeilor)

Szilágy megyében, Zsibótól körülbelül 9 kilométerre, Almásgalgó (Gâlgău Almașului) falu határában található. Nevét az itt látható természetes sziklaképződmények alakjairól kapta. Ezek a formák erózió, földcsuszamlások, suvadás által jöttek létre. Magasságuk átlagosan 10-12 méteresek. A rezervátum az Almás patak völgyében helyezkedik el.

Ezek a képződmények folyamatosan változnak, formálódnak. Régebb magaságuk elérte a 25-30 métert is. Törésvonal is látható, amely a következő alakzatok kialakulását jelzi.

Megközelítése

Almásgalgó falu főútjától 800 méterre van a kialakított parkoló. A főúton tábla jelzik, hol kell letérni. Ide aszfaltos út vezet fel, igen fel, mivel egy eléggé magas dombra kell felérni.

sarkanyok kertje utvonal almasgalgobol

A parkoló sarkából indul a séta a Sárkányok kertje területére.

Sétánk a fenti részen

Kezdetben kockaköves ösvény vezet az erdőbe/bozótosba. Pár méter után jobbra máris előbukkan Kapitány és katonái nevű képződmény. Ezután az ösvény kettéoszlik. Mi a jobb oldalit választottuk és felfelé mentünk. Kialakított lépcső segítségével feljutottunk a képződménysor tetejére. Innen fenti nézetből lehet szemlélni az alakzatokat, illetve itt szinte végig a tetejükön vezet az út.

sarkanyok kertje fentrol

A fenti részen láttunk túraútjelzéseket s ebből következtettünk, hogy valójában itt egy körtúra vezet a sziklák felett és aztán a lenti szakaszon, a sziklák között.

Ideérkezésünk előtt nem néztünk pontosan a hely után, csak annyit jegyeztünk meg, hogy hol helyezkedik el. Így nem készültünk túrázásra, csak egy rövid sétát terveztünk itt megtenni.

A felső szakasz az erdőben vezet hosszan, a szikla széle mentén. Itt a piros körtúra jelzést gyakran lehet látni. Erről a részről a szemben lévő képződményeket lehet jól látni. Aztán, amikor már lassan eltűnnek a sziklák, következik a kanyar és a lefelé ereszkedés az erdőből, a bozótos rész felé.

fenti szakasz

Túra felszerelés, azaz a bakancsok és a túrabotok, hiányát kezdtük már érezni. Mivel homokos, csupasz részen kell lefelé haladni, a mi csúszós talpú cipőink nem feleltek meg erre a terepre. Így mi visszafordultunk és újra végigsétáltunk a körtúra felső szakaszán.

Sétánk a lenti részen

Visszaértünk ahhoz a részhez, ahol az út kéttéoszlik és ezúttal már a lenti szakaszt választottuk. Innen sokkal jobban lehet látni az alakzatokat, mindkét oldalt. A körtúra ezen része, az alakzatok között és ezek lábánál vezet.

sarkanyok kertje lenti szakasz

Sok alakzatnak van neve, gondolom amihez a legjobban hasonlít. Például: Kleopátra tűje, Kapitány és katonái, Sárkányok. Ezek a nevek útmutatók lehetnek és mi próbáltuk is ezek szerint beazonosítani a formákat, kisebb-nagyobb sikerrel. Szerintem amúgy azt láthatsz ki belőlük, amit akarsz. Lehet neked egy állatra, gombára, valamilyen más emberre, lényre hasonlít az adott sziklaképződmény. Itt a fantáziádra, képzelőerődre van szükség és így még jobban el lehet szórakozni.

A körtúra lenti szakaszát teljesen bejártuk és már eljutottunk, ahhoz az részhez, amiről fent lemondtunk. Végül is bejártuk a körtúrát, méghozzá kétszer is, leszámítva azt az ereszkedő szakaszt.

A lenti szakasz egyik érdekessége a végében található barlang, ami nem látogatható, de távolról be lehet kukucskálni.

A középső részen lehet látni a felső útvonalat, a sziklás oldallal.

sarkanyok kertje fenti szakasz pereme

Ami egyértelműen nagy népszerűségnek örvend a lenti szakaszon, az egy szűk rés, két magas képződmény között. Természetesen nem hagyhattam ki, hogy ne menjek át köztük. Érdekes volt, mert épp, hogy átfértem hátizsákkal együtt. Persze ezen a szűk helyen sokat nem időztem, klausztrofóbia elkerülése végett.

lenti szakasz latvanyossaga

Legenda

A környéken élt egy nagyon szép pásztorleány, aki elcsavarta fejét a helyi vadásznak. A pénzes gazdának ez nem tetszett, mivel ő már odaígérte a lányát a vadásznak. Egy nap a pásztorleány és a vadász annyira belemerültek a beszélgetésbe, hogy a juhok a tiltott területen kezdett el legelni. A gazda bosszújában elátkozta őket és azonnal kővé változtak juhokkal együtt. Az mondják hajnalban és alkonyatkor az arnyékok úgy vetődnek a sziklákra, hogy lehet látni a juhnyájat. (Forrás Wikipédia)

Sárkányok kertje érdekes képződményei hasonlítanak az ismert, Bucsecs-hegységben található, Szfinx és Vénasszonyok képződményekhez, csak kicsit eltérő módon alakultak ki.

Érdekes barangolásban volt részünk és a Sárkányok kertje tényleg nagyon tetszett nekünk. Jó volt kicsit használni a képzelőerőnket és gondolatban a mesék, mondák világába csöppenni.

Remélem ezzel felkeltettem a kíváncsiságodat és ha alkalmad adódik meglátogatod ezt a helyet. Igazából ebből a természetjárásunkból újra egyértelművé vált számunkra, hogy nem feltétlenül csak a híres célpontok meglátogatása tud örömet szerezni. Bátran fedezzük fel környékünk ismeretlen részeit is!