varsag csorgoko vizeses es kilato boritokep
Természetjárás

Varság Csorgókő vízesés és kilátó szeptemberben

Varság két ismertebb látványosságát fedeztük fel és közben megbizonyosodtunk arról, hogy itt aztán a szomszédok nem zavarják egymást. Szeptember utolsó hétvégéjét Varságban töltöttük. Szombati napon kirándultunk egy rövidet, sétáltunk az erdők között és a dombokon.

Székelyvarság, avagy egyszerűen Varság

Varság Hargita megyében található tanyai, hegyvidéki település, Európa legnagyobb faluja (ez szerepelt egy információs táblán). Székelyudvarhelytől körülbelül 30 kilométerre, a zetelaki gáttól 10 kilométerre található. A település szórványtelepek egyesítéséből jött létre. Különböző, még ma is létező tanyabokrokat hoztak itt létre: Bagzos, Forrásköze, Tisztás, Küküllő, Központ, Somlyókő, Tálasbérce és Nagykút. Természeti kincseiről, hagyományairól és a nyugodt, csendes helyeiről ismert ez a település. További információt a településről a következő linken találsz: https://varsag.ro/

reggeli táj

Varság szórványtelepülés

Hétvégén hallottam valakitől, hogy Varság területileg akkora, mint Bukarest. Persze ez közel sem igaz, de jót nevettünk ezen a kijelentésen, ami nem alaptalan. Valóban Varság nagyon elterjedt település, Hargita megye legnagyobb szórványtelepülése. Itt aztán a szomszédok nem zavarnak. Egy másik mondás, ami Varságról elterjedt, az, hogy amíg a kávét átviszed a szomszédba kihűl.

Varság egy zsákutcában fekszik, aki arra megy biztosan a településre tart. 2021-es év legutolsó napján már jártunk a településen, havat kerestünk, nem nagy sikerrel. A hegy tetején Varság központjába nagy mozgás volt, mindenki készült lezárni az évet. Meggyőződtünk róla, hogy tovább nem vezet sehova az út.

Szeptemberi utunk

Mi autóval közelítettük meg a Csorgókő vízesést és a kilátót is. Jó időjárás volt, előző napokon sem voltak nagy esőzések, így a földes, köves úton jól lehetett haladni. Arra számítani kell, hogy nagy esőzések, viharok átalakíthatják teljesen az ide vezető utat és könnyen megesik, hogy egy alacsony autó felakad.

Mi a következő útvonalon mentünk végig:

Varság szeptemberi útvonalunk

Csorgókő vízesés

A vízesés körülbelül 7 méter magas és kétszintes esése van. A Nagyküküllő forrásvidékének nevezik a vízesést és a környéken található forrásokat, vízfolyásokat.

A vízesés hangja már messziről hallszik, amint egyre mélyebben haladtunk a fenyőerdőben. Az ablakot is lehúztuk, így jobb volt az élmény, bejött a friss, nedves fenyőszag, az erős levegő és ahogy közeledtünk egyre erősödött a vízeséshez csobogása. Amikor megérkeztünk egy autóbusznyi turista épp végzett a látogatással. Az útról már lehet látni, hol folyik a víz és a vízesés is előbukkant, amint pár lépést tettünk az erdőben. Érdekes vízesés, nincs túl nagy hozama, de ez érthető is, mivel nem nagy vízfolyáson alakult ki. A sziklák lépcsőzetessége különleges látványt nyújtott. A vízesés jobb oldalán más kisebb vízfolyások is voltak. Meg lehet közelíteni teljesen a vízesés, megfelelő cipőben, öltözetben.

Varság Csorgókő vízesés

Amikor végeztünk a vízesés felfedezésével, az út mentén kitett információs táblákat néztük meg, amelyen a különböző itt fellelhető állat- és növényfajokat lehetett megismerni.

Utunkat a kilátó irányába folytattuk. A vízesést elhagyva, körülbelül 700 méter után egy útelágazáshoz értünk, ahonnan jobbra térve a sípályához lehet menni, balra a falu irányába, a kilátó felé. Az itt lévő útelágazásnál, kicsit balra haladva lehet a Jézus kútja forrást látni. Innen talán picit jobb és szélesebb lett az út. A kilátóhoz vezető út elhalad a híres Parlament előtt, ami nemmás mint egy vegyes bolt.

A kilátó a vízeséstől körülbelül 3 kilométerre található.

Varság kilátó

Tálasbérce nevű tanyabokron található ez a nemrég felújított kilátó. Létezik más kilátó is Varság területén, de mi ezt választottuk, mivel a Csorgókő vízeséshez, viszonylag közel van. Ez egy öt emeletes kilátó, amelyről jó messze el lehet, teljes körbe, látni. Azt mondják ha jó idő van akár a Fogarasi havasokat is lehet látni.

Az ide vezető úton, az utolsó épületnél leparkoltunk és gyalog tettük meg a hátralévő pár száz métert. Sétánk közben lovakat, juhokat láttunk jobbra és balra az elkerített területeken. Óriási helyen voltak szabadon engedve, jó volt így látni őket. A kilátót épp egy pár hagyta el, amikor mi odaértünk, így teljesen a miénk lehetett az egész és tudtuk értékelni a csendet.

A frissen felújított kilátónál nem tétlenkedtek az idelátogatók. Az emberek muszáj lenyomatot hagyjanak. Rengetegen felírták, bekarcolták a nevüket, közösségi média felhasználójukat, telefonszámukat, üzenetüket, oda ahova érték. A kilátót körülvevő szép zöld területen, viszont kövekből rakták ki sokan a nevüket. Sajnos ennyire tudják értékelni egyesek mások munkáját és azzal, hogy a köveket elhordták, az alatta élő ökoszisztémát is tönkretették.

A szomorú részeken felülkerekedve az itt töltött idő nagyon jó volt, a látvány csodás, a nyugalom meg felbecsülhetetlen. A kora őszi napsütés jól esett az arcunknak és sokáig tudtuk figyelni a körülöttünk lévő lombhullatok különböző színeit, a még zöld füves dombokat és az örökzöld fákat.

Varság szeptemberben

Az ilyen és hasonló természetben eltöltött pillanatokért érdemes rossz, hosszú, kényelmetlen utakat megtenni. Amit a természet nyújt, az csodálatos és sok időre feltölt.

A természetben eltöltött idő növeli az energiaszintünket, csökkenteni a stresszt, szorongást, a vérnyomást és a pulzust, serkenti az agyműködést, nyugtat, javítja a koncentrációs képességet, meg egyéb sok-sok jótékony hatása van az emberi szervezetre.

Újult erőre kaptunk ezen a rövid de szép, látványos, élvezhető kiránduláson. Varság egy ideális hely, ha távol akarsz lenni a nyüzsgéstől, a zajoktól és a természet közelségét akarod megtapasztalni. Érdemes a településen megszállni, eltölteni pár napot, lelassulni és a hagyományokat megismerni, megtapasztalni.