léta vára és istván sziklája borítókép
Természetjárás

Léta vára és István sziklája – a nagy meghódítás

A hétvégi túrázásunk helyszíne ezúttal Léta vára és István sziklája volt. Kellemes, adrenalinnal teli napunk volt. Tarts velünk ebben a kalandunkban is.

Léta vára (Cetatea Liteni)

Léta vára Kolozsvártól szűk egy óra autóútra található, körülbelül 40 kilométerre. Egy középkori erőd, Kalotaszeg legdélebbi vára. Romániai, ezen belül Kolozs megyei műemlékként van számon tartva. Az első említések 1324-ben jelentek meg. Kisméretű várnak számít, amelynek a belső része és az „öregtornya” látható még ma is.

A várat Moara de Pădure nevű falucskából lehet a legrövidebb és legegyszerűbb úton megközelíteni. Egy több emeletes sárga ház mellett indul az út. Pontosabban ennek a háznak a háta mögött emelkedik egy köves út az erdő fele, ezen kell menni. Kis emelkedő megtétele után a patakocskát átszökkenve, két részre oszlik az út. A bal oldali, meredekebb úton kell továbbhaladni, de ez is ki van táblázva. Innen az erdőn felfelé kell menni, végig az úton. Egy idő után az út beszűkül, de még mindig jól járható ösvény van végig az erdős szakaszon. Frissen volt vágva az ösvény mentén a bozótos, így még egyértelműbb volt az útvonal.

Az erdei út megtételével kiértünk a mezős, hegyes részre. Itt letelepedtünk és élveztük a melegen sütő nap sugarait.

A vár meghódítása

A várba felmászni a bal oldali ösvényt válasszátok. Mi jobb oldalról közelítettük meg. Egyszerű volt feljutni, viszont a belső falakat elérni, a sziklás, kőfalas keskeny oldalon kell felmászni, ami nem túl biztonságos. A várfalak egyes részei teljesen jól kivehetőek, látszanak a különböző méretű lövő lyukak. Fent a várba viszonylag kevés egyenes hely van, ahol lehet nyugodtan ülni. Főleg aki tériszonyos annak, lehet nem túl kellemes sok időt itt tölteni. Viszonylag száraz terepet találtunk fent, teljesen rásütött a várra a nap. Ha csapadékos idő van szerintem elég veszélyes lehet fent a terep. A kősziklák, az itt-ott felbukkanó köves rész és az egyenlőtlenségek csúszóssá, bizonytalanná teszik a járást.

Lefelé már mi is a biztonságosabb ösvényt választottuk. Sáros, vizes volt ez az oldal, mivel árnyékba volt és a hó sem olvadt el teljesen.

Egyszerűnek tűnt ez a túrázás nem fáradtunk nagyon el, ezért a következő hegyet is megmásztuk. Pihenő után újra felkerekedtünk és megmásztuk István szikláját (Stânca lui Ștefan). Egy viszonylag rövid mászás után felértünk a sziklára. Itt annyi havat kaptunk, hogy hógolyózni is tudtunk. A sok bolondkodás után még sikerült beleesnem a félig olvadt hóba.

Mindenképp ajánlom, hogy az István szikláját is másszátok meg. Innen szépen lehet látni a Léta várát és a környéket, mivel ez jóval magasabban van a többi hegynél.

Íme a videós beszámoló erről a kalandunkról.

Jó kiruccanás volt ez is. Nem volt nagyon megterhelő, de azért érzetük, hogy többet mozogtunk egy átlagos napnál.

Ismerd meg a korábbi kalandjainkat: