vigyazo vlegyasza legmagasabb lapos pontjan jartunk boritokep
Természetjárás

Vigyázó (Vlegyásza) legmagasabb lapos pontján jártunk

A Vigyázó (Vlegyásza) csúcsot már a nagy túrázási időszakunk előtt kiszemeltük, de eddig nem vállaltuk be. Mivel autóval fel tudtunk menni a Vlegyásza menedékházig, így egy viszonylag egyszerű túrázásban volt részünk.

Vigyázó vagy Vlegyásza-hegység (Masivul Vlădeasa)

Az Erdélyi-középhegységben található, pontosabban a Bihari-hegység északi részén. Legmagasabb pontja 1836 méteren lévő Vigyázó- (Vlegyásza) csúcs. Vulkáni képződmény, amely erózió koptatása miatt egy nagy területű lapos gerincű heggyé alakult, így nincs különálló csúcsa.

Vigyázó menedékház megközelítése

Havasrogoz (Rogojel) faluból lehet feljutni a legegyszerűbben. Az aszfaltozott útról letérve körülbelül 4 kilométert kell felfelé haladni köves, hegyi dimbes-dombos úton. Ezen az útszakaszon vannak szerpentinek is és az út minősége a sok vízmosás, fát szállító nagy kamionok miatt elég rossz. Mivel száraz időben mentünk, rég nem volt jelentős csapadék, így lassan gond nélkül felértünk, kisautóval.

vigyazo vlegyasza menedekhazhoz utvonal

Nem voltunk biztosak benne, mennyire tudjuk megközelíteni a menedékházat, így végig kérdéses volt, hogy milyen hosszú és megterhelő lesz a túrázásunk. Úgy néztük, hogy ezen a hegyi, köves úton 400 méter szintkülönbséget tettünk meg autóval, ami igazából annyi szintkülönbség, mint a menedékháztól a Vigyázó csúcsig. Szóval ha 800 méter szintkülönbséget kellett volna másszunk, gyalog, az eléggé megterhelő lett volna.

Túrázásunk

Mi a piros körtúra egy részét jártuk be. A piros körjelzést követtük egészen fel a csúcsig és onnan ugyanezen az útvonalon ereszkedtünk le a menedékházig/autóig.

A menedékház mellett indul a piros körtúra. A menedékház mögött lévő kerítést elhagyva felfelé kell haladni a hegyen.
Számos ösvény van kitaposva és felfelé több hegyi út is vezet. A jelzések eléggé ritkák és sok helyen nehezen láthatóak. Mivel teljesen idegen volt a terep számunkra, végig szorgosan kerestük a jelzéseket és közvetlen a jelzett útvonalon haladtunk. Sokszor felfelé nem láttuk a jelzést, de mint aztán lefelé kiderült, szinte minden út és ösvény a Vigyázó csúcsra vezet.
Kezdetben elég sokat kell meredekebb terepen haladni felfelé.

A kezdeti kopár oldalt egy erdős szakasz váltotta fel, innen, kisebb kitérőket leszámítva, végig a hegyi úton vezet a piros körjelzés.

Az erdős szakasz után következik egy hosszabb rész ahol kisebb emelkedők vannak, aztán egy magasabb ponton lehet már látni a meteorológiai állomást, ami szinte már a csúcs. Ettől a ponttól van egy kis ereszkedő, aztán egy meredekebb szakasz. Ezt ahogy megmásztuk, meg is érkeztünk a meteorológiai állomáshoz.

Csúcson

A tulajdonképpeni csúcs, a táblával és a kereszttel, a meteorológiai állomástól kicsit tovább van, de ide már egyszerű elsétálni és érdemes is.

Amikor mi felértünk, elég sokan voltak a meteorológiai állomás mellett, a kialakított emlékoszlop körül és az itt kihelyezett egyetlen egy padon. Kicsit meglestük a kilátást és tovább haladtunk a tulajdonképpeni csúcsra.

Nincs igazán csúcs jellege a Vigyázónak, viszont attól még a szél erősebben fúj.

Fenn a csúcson csak néhány ember volt letelepedve. A csúcsmeghódítási szokásunknak eleget téve megebédeltünk. Ami különlegesebb volt, hogy hoztunk általam készített sütit is. Kicsit nosztalgiáztunk és felidéztük az elmúlt időszakot.

Kilátás

Az erdős szakaszt leszámítva a túraútvonalon végig nagyon szép a kilátás. Felfelé haladva sokszor megfordultunk és néztük a mögöttünk lévő tájat. Aztán a magasabb pontoktól kezdve már egészen körbe lehetett látni.

A Vigyázó csúcson Kolozsvár felé lehet látni jobban, a közelebbi Kalotaszeg, Bánffyhunyad környékét terül elénk.

A meteorológiai állomás mellől, ahova mi is végül visszamentünk és letelepedtünk, a Dregán víztározót és környékét lehet felfedezni. Szemünknek ez a látvány jobban tetszett, mint az előző.

Mivel szép napos idő volt, jó messzire ellátunk. Nagyon szerettük volna felhőkbe látni a Vigyázó csúcsot, de ez most nem jött össze. Így viszont szemeinkkel fel tudtunk térképezni a környéket. Majd egyszer szeretnénk felhők felett állni, fent a Vigyázó csúcson.

Visszafelé ugyanazt az útvonalat választottuk.

A teljes piros jelzésű körtúra megtételéhez körülbelül 5-6 óra szükséges és a második része, amelyet most mi kihagytunk, nehezebb, viszont látványosabb is. A második szakasz a Fehér-kövek mészkőképződményt is útba ejti és egy nagy körben ereszkedik le vissza a kiindulópontig, azaz a menedékházig. Majd egyszer mi is körbejárjuk, viszont mostanra mást terveztünk.

vigyazo vlegyasza turautvonalrol kilatas

Tippek erre a túrázásra

Indulj el időben, ha a teljes körtúrát meg akarod tenni.

Legyen nálad elegendő enni és innivaló. A menedékháznál talán lehet vásárolni innivalót, de ez nem biztos.

Szélkabátot vagy valamilyen felsőt mindenképp pakolj be. A csúcson hidegebb és szeles idő van.

A túrabakancs itt is jól jön.

Szerintem opcionális a túrabot, mivel nincsenek olyan nagyon meredek részek, amelyek gondot okoznának.

Naptejet/fényvédőt használj.

Nagyon élveztük ezt a természetjárásunkat is, főleg így, hogy autóval a menedékházig fel tudtunk jutni. Ilyen formában, ezt a túrázást mindenkinek tudom ajánlani. Meglepően melegen sütött a nap, így október elején, a csúcson eltöltött időt leszámítva, felső a derekunkon hordtuk és pólóba tudtunk lenni. Sajnos az arcuk, főleg az orrunk kicsit leégett, mert ki gondolta, hogy ilyen erős lesz a napsütés…